Susan Bijl maakte het eerste ontwerp en prototype in het jaar 2000, na haar studie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Ze had een missie en dat was om de plastic tas voor eenmalig gebruik te vervangen en het afval bij het gebruik ervan te verminderen. Susan Bijl nam de klassieke vorm van de plastic tas als uitgangspunt en maakte hem nog functioneler door de plooien aan de zijkanten dieper te maken en zo volume het volume te vergroten.
In de plaatselijke vliegerwinkel ontdekte ze de voordelen van ripstop nylon. Sterk en toch dun, lichtgewicht, met een bijna papierdunne touch en verkrijgbaar in vele kleuren. Ze voegde haar beruchte en iconische 'Flash' toe; een diagonale streep die positief naar boven wijst, om een contrasterende kleur aan haar ontwerp te kunnen toevoegen. De Flash is sindsdien op elk tassenontwerp verschenen.
De eerste paar jaar naaide Susan Bijl zelf honderden tassen in haar atelier in Rotterdam, waarna ze gezelschap kreeg van haar man Vincent. Samen ontwikkelden ze The New Shopping Bag. Het was meteen een hit bij vrienden, familie en pop-up stores. De tas trok de aandacht van de pers en de interesse van boetieks over de hele wereld, waaronder Paul Smith in het Verenigd Koninkrijk en United Arrows in Japan. Wat begon als een kleinschalig persoonlijk kunstproject groeide langzaam uit tot een duurzamer merk: het familiebedrijf SUSAN BIJL was geboren.
Alles is gedaan met een sterke liefde voor minimalistisch en functioneel design, van de eerste schets tot de laatste steek.
Twaalf jaar later begon de collectie zich uit te breiden. Voor elk nieuw ontwerp zoeken ze producten die ze zelf dagelijks willen gebruiken. SUSAN BIJL gelooft in duurzame producten: kwaliteit boven kwantiteit. Alles wordt gedaan met een sterke liefde voor minimalistisch en functioneel design, van de eerste schets tot de laatste steek. Met deze intentie werden in de loop der jaren nieuwe items geïntroduceerd, zoals The New Pouch, The New Backpack, The New Bum Bag, The New Tote Bag, The New 24/7 Bag, The Stash Bag en The New Raincoat.
Vijfentwintig collecties, drie kinderen, een hond en twee Rotterdamse winkels later, blijft SUSAN BIJL creatief groeien. Met de nadruk op gemeenschap werken we samen met kunstenaars en instellingen die ons inspireren. Dit omvat Boijmans Van Beuningen, HAY, de stad Rotterdam, International Film Festival Rotterdam en een reeks fantastische Nederlandse ontwerpers zoals 75B, Experimental Jetset, Bertjan Pot, Michiel Schuurman, Ellie Uyttenbroek, Dufarge en Koen Taselaar.
SUSAN BIJL is ontzettend trots op het aantrekken van een wereldwijd publiek. Het enthousiasme en de loyaliteit van onze klanten hebben geholpen om The New Shopping Bag - in meer dan 600 variaties - te verspreiden van Scandinavië tot Australië.
Al producten van Susan Bijl zijn gemaakt van Bluesign®-gecertificeerd en gerecycled ripstop-nylon. Het is niet alleen sterk en duurzaam, maar het kan ook een grote hoeveelheid gewicht dragen. Door gebruik te maken van stof met het Bluesign-certificaat worden schadelijke stoffen uit het fabricageproces verwijderd. Het stelt en handhaaft normen voor producten die zowel veilig als milieuvriendelijk zijn.